Darulilmi

Home » Fekah pemerintahan dan politik » Hukum melantik wanita sebagai Hakim

Hukum melantik wanita sebagai Hakim

Ulama telah berselisih pendapat tentang perkara ini kepada tiga pendapat:

PENDAPAT PERTAMA: Dilarang sama sekali wanita menjadi hakim dalam apa jua kes. Ini pendapat mazhab Syafie, Maliki dan Hambali.

DALIL PENDAPAT PERTAMA:

1. Firman Allah swt:
“Kaum lelaki itu adalah pemimpin yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan.”

Sebahagian ayat 34 an-nisaa

Ibnu katsir mentafsirkan: ( أي هو رئيسها ، وكبيرها و الحاكم عليها “ Lelaki adalah ketua, pemimpin dan hakim kepada wanita.”

2. Tidak pernah dilantik wanita sebagai hakim sepanjang zaman Nabi saw dan Khulafa ar-Rasyidin.

PENDAPAT KEDUA: Dibenarkan wanita menjadi Hakim bagi semua kes kecuali hudud dan qisas. Ini pendapat imam Abu Hanifah dan ibnu qasim dari mazhab Maliki.

DALIL PENDAPAT KEDUA:

1.Firman Allah swt:

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat. 58 : an-nisaa

Ayat ini menunjukkan bahwa umumnya amanah yg dipukul oleh lelaki dan perempuan dan penghakiman termasuk amanah ini

2. Ulama ini mengecualikan kes hudud dan qisas kerana mereka menyamakan dgn hukum wanita menjadi saksi dalam kes hudud dan qisas. Wanita tidak dibenarkan menjadi saksi pada kes hudud dan perempuan.

PENDAPAT KETIGA: Harus wanita menjadi hakim. Ini pendapat Ibnu Hazm az-zahiri, ibu Jarir at-Tabari dan sebahagian pendapat mazhab Hanafi.

DALIL PENDAPAT KETIGA:

1. Asal kepada sesuatu adalah diharuskan selagi tidak ada dalil yang jelas yang melarangnya.

2. Aisyah mengepalai tentera di peperangan Jamal.

3. Umar melantik as-Syifa menjadi pegawai amar ma’ruf dan nahi mungkar dalam urusan perdagangan dan perniagaan.

KESIMPULAN

Ketiga-tiga pendapat memiliki dalil yang kuat dan tiada larangan khusus dari Nabi saw terhadap pelantikan wanita sebagai hakim. Namun pendapat jumhur lebih baik untk diikuti


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: