Darulilmi

Home » FEKAH SOLAT » Pendapat ulama terhadap solat raya jatuh pada hari jumaat

Pendapat ulama terhadap solat raya jatuh pada hari jumaat

Ulama berselisih pendapat terhadap hukum adakah solat jumaat gugur apabila sudah dilakukan solat hari raya pada hari jumaat kepada tiga pendapat:

PENDAPAT PERTAMA: Tidak gugur solat jumaat .
Ini pendapat mazhab Hanafi, Maliki, Ibnu hazm az-Zahiri, Ibnu Abdul Bar dan Ibnul Munzir.

Imam Abu hanifah berkata:

عيدان اجتمعا في يوم واحد، فالأول سنة، والآخر فريضة، ولا يترك واحد منهما
“ Dua hari raya bertemu (iaitu jumaat dan hari raya fitri atau adha) . Solat raya adalah sunat dan solat jumaat adalah wajib. Masing2 tidak menggugurkan yang lain.

DALIL PENDAPAT PERTAMA INI adalah dalil kewajipan solat jumaat iaitu ayat 10 surah al-jumuuah. Mereka menilai hadis2 yang digunakan pendapat ketiga adalah lemah.

PENDAPAT KEDUA: Gugur jumaat dan hanya perlu solat zuhur bagi mereka yang duduk di pedalaman (amat jauh dari masjid) dan telah hadir menunaikan solat hari raya.

Ini pendapat mazhab SYAFIE dan at-thauri.

DALIL PENDAPAT INI ialah hadis dari uthman bin Affan:

إنه قد اجتمع لكم في يومكم هذا عيدان، فمن أحب من أهل العالية أن ينتظر الجمعة فلينتظرها، ومن أحب أن ي رجع فقد أذنت له”

“ Sesungguhnya telah berhimpun pada hari ini hari raya dan hari jumaat. Sesiapa yang dikalangan orang2 pedalaman hendak menanti jumaat hendaklah dia menanti dan sesiapa yang hendak balik (tanpa menunaikan jumaat) aku telah izinkannya.” Hadis sahih bukhari
Ulama mengulas hadis ini:

Sekalipun ini adalah kata2 usman bin affan tetapi ianya bukanlah dari pandangannya sendiri. Ianya adalah dari Nabi saw, tambahan pula ia diucapkan dihadapan para sahabat dan tiada yang mengingkari dan ia dikira ijmak.

Hadis dari Nu’man bin Basyir:

كان رسول الله يقرأ في الجمعة والعيد ( بسبِّح اسمَ ربك الأعلى ) و( هل أتاك حديث الغاشية ) ، وإذا اجتمع العيد والجمعة في يومٍ واحد قرأ بهما أيضاً في الصلاتين

“ Rasulullah saw membaca surah al-A’la dan al-Ghasyiah pada solat jumaat dan solat hari raya. Apabila berhimpun solat raya dan jumaat pada hari yang sama, Nabi saw membaca kedua surah tersebut dalam kedua solatnya itu.” Hadis sahih Muslim

Ulama mengulas:
Hadis ini menunjukkan Nabi saw melakukan kedua2 solat jumaat dan hari raya apabila keduanya berlaku pada hari yang sama.

PENDAPAT KETIGA: Gugur solat jumaat bagi semua yang telah menunaikan solat hari raya kecuali imam.

Ini pendapat mazhab Hambali dan Ibnu taimiah.
DALIL pendapat ketiga ini ialah:

Hadis Iyas
أنه شهد معاوية وسأل زيد بن أرقم شهدت مع رسول الله صلى الله عليه و سلم عيدين اجتمعا في يوم ؟ قال : نعم صلى العيد في أول النهار ثم رخص في الجمعة فقال : من شاء أن يجمع فليجمع .

Sesungguhnya Muawiyah bertanya kepada Zaid bin Arqam adakah beliau pernah menyaksikan keadaan Rasulullah saw apabila bertemu raya dan jumaat pada hari yg sama? Beliau menjawab “ Ya , baginda solat raya pada awal siang dan kemudian member kelonggaran untuk meninggalkan jumaat dan berkata “ Sesiapa yang hendak buat solat jumaat dia boleh buat.”

Hadis Abu daud (1070) dgn sanad yg dkhilafkan

Hadis Nabi dr Abu Hurairah

قد اجتمع في يومكم هذا عيدان، فمن شاء أجزأه من الجمعة، وإنّا مجمِّعون

Sesungguhnya telah berhimpun hari raya dan jumaat sesiapa yang hendak dia boleh melakukan solat raya sahaja tanpa solat jumaat. Adapun kami sentiasa melakukan solat jumaat . (Hr Abu Daud 1073)

Hadis Riwayat Abu Daud

KESIMPULAN

Pendapat kedua lebih menggabungkan diantara2 dalil yang datang. Hadis2 yg membenarkan utk meninggalkan solat jumaat ditafsirkan dan dikhususkan dgn hadis usman yang membenarkannya hanya utk orang yang duduk jauh di pedalaman. APA PUN INI ADALAH MASALAH KHILAFIYAH YANG MANA SETIAP PENDAPAT ADA KEKUATAN DALILNYA, KITA HENDAKLAH SALING MENGHORMATI.

SESIAPA YG MENDALAMI ILMU FEKAH MELALUI DALIL DAN PENDAPAT ULAMANYA DARI KITAB YG MUKTABAR SILA CALL 013 3533 248 STIAP ISNIN RABU DAN KHAMIS (9.30 – 11MALAM) DI TEMPAT YG SELESA (KERUSI BESAR DAN AIRCOND)

DISINI SAYA MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA UNTUK PENUNTUT PENGAJIAN BERKITAB DI DARUL ILMI DAN JUGA SELURUH MUSLIMIN MUSLIMAT DI SELURUH DUNIA

أهنأ لجميع طلاب دراسة الكتب التراثية والمعاصرة بدار العلم خاصة ولجميع المسلمين والمسلمات أنحاء العالم عامة بمناسبة عيد الأضحى المبارك. تقبل الله منا ومنكم

وكل عام وأنتم بالخير


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: