Darulilmi

Home » FEKAH KORBAN ATAU AKIKAH » HUKUM MENJUAL KULIT ATAU DAGING KORBAN DAN AKIKAH

HUKUM MENJUAL KULIT ATAU DAGING KORBAN DAN AKIKAH

HUKUM MENJUAL KULIT ATAU DAGING KORBAN DAN AKIKAH

Ulama berselisih pendapat tentang ini kepada dua bahagian:

PERTAMA: HARAM MENJUAL KULIT ATAU APA SAHAJA DARI BINATANG KORBAN INI.
Ini pendapat Mazhab Syafie, Hambali, Maliki dan abi yusuf (anak murid imam abu hanifah.

HARAM JUGA MENJUAL BAHAGIAN BINATANG AKIKAH BAGI MAZHAB SYAFIE DAN MALIKI DAN DIBENARKAN BAGI MAZHAB HAMBALI UNTUK MENJUAL KEPALA, KULIT DAN BAHAGIAN GUGUR (BUKAN DAGING) SERTA HENDAKLAH DISEDEKAHKAN HASIL JUALAN ITU.

DALIL PENDAPAT MEREKA

1. Hadis Nabi saw:
من باع جلد أضحيته فلا أضحية له

Sesiapa yang menjual kulit binatang korbannya maka tiada pahala korbannya.” Hadis hasan riwayat Imam Hakim dan Baihaqi.

2. Hadis Qatadah bin NU’man:

حديث قتادة بن النّعمان :«ولا تبيعوا لحوم الهدي والأضاحيّ فكلوا وتصدّقوا واستمتعوا بجلودها». أخرجه أحمد.

“ Janganlah kamu menjual daging sembelihan untuk haji dan daging korban,
makanlah, bersedekahlah dan nikmati kulitnya.”

Imam nawawi berkata dalam kitab majmuknya:

واتفقت نصوص الشافعي والأصحاب على أنه لا يجوز بيع شئ من الهدي والأضحية نذراً كان أو تطوعا سواء في ذلك اللحم والشحم والجلد والقرن والصوف وغيره ولا يجوز جعل الجلد وغيره أجرة للجزار

“ Disepakai oleh imam syafie dan ulama2nya bahawa haram menjual sesuatu dari al-hady (sembelihan dalam ibadah haji) dan korban samada yg nazar atau yg sunat, samada daging, lemak, kulit, tanduk, bulu dan lain2. HARAM JUGA MENJADIKAN KULIT ATAU BAHAGIAN LAIN SEBAGAI UPAH KEPADA PENYEMBELIH.

Dalilnya:

عن علي رضي الله عنه قال:”أمرني رسول الله صلى الله عليه وسلم أن أقوم على بُدنه فأقسم جلالها وجلودها، وأمرني أن لا أعطي الجازر منها شيئا، وقال: نحن نعطيه ما عندنا”

PENDAPAT KEDUA: HARUS MENJUAL DAGING KORBAN.
Ini pendapat imam abu hanifah, abu thaur , nakhaie dan auzaie.

DALIL PENDAPAT MEREKA

Ibnu battal berkata:

وأما من أجاز بيع جلودها، فإنما قال ذلك والله أعلم قياسًا على إباحة الله الأكل منها، فكان بيع الجلد والانتفاع به تبعًا للأكل “.

“ Adapun pendapat yang mengharuskan menjualnya , mereka menqiaskan harus jual dengan harus memakannya. Makan menjual dan memanfaatkan daging tersebut adalah mengikut hukum makan.

KESIMPULAN

Pendapat yang kuat adalah pendapat jumhur ulama yg mengharamkan menjualnya berdasarkan hadis yg baik sanadnya. Namun disana ada pendapat harus menjualnya sekiranya ditakuti ianya terbiar dan menyebabkan pembaziran seperti yg di fatwakan oleh beberapa ulama kotemperari seperti syeikh ahmad alkhalili (ahli fatwa oman) dan dr ahmad zaid (ulama azhar) dan juga ini pendapat ibnu qayyim.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: