Darulilmi

Home » FEKAH PERHIASAN DAN KECANTIKAN » HUKUM MENGAWET BINATANG UNTUK PERHIASAN

HUKUM MENGAWET BINATANG UNTUK PERHIASAN

HUKUM BINATANG YANG DIAWET UNTUK PERHIASAN

Kebanyakan ulama mengharuskan mengawet binatang untuk tujuan pendidikan. Ulama berselisih pendapat terhadap hokum binatang yang diawet untuk perhiasan kepada dua pendapat:-

Pertama: Haram mengawet binatang untuk perhiasan. Dalilnya:-

1. Ia boleh membawa kepada pembuatan patung binatang tersebut yang mana sepakat ulama mengharamkan patung (yg bukan utk kanak2).
2. Dikhuatiri masyarakat menggantungya untuk tujuan mengelak bala.

Kedua: Harus mengawet binatang untuk perhiasan. Dalilnya:-

1. Asal kepada penggunaan sesuatu adalah harus. Firman Allah dlm surah al-Baqarah:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا{.

“Dialah Allah yang menjadikan semua yang ada diatas muka bumi untuk kegunaan kamu semua.”

2. Ianya disamakan dgn perhiasan yang Allah melarang kita untuk mengharamnya:

{ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ ٱللَّهِ ٱلَّتِيۤ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ ٱلرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ فِي ٱلْحَيَاةِ ٱلدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ ٱلآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ }

“Katakanlah siapa yang mengharamkan perhiasan Allah yang Allah keluarkan untuk hamba2nya dan rezeki2 yang baik. Katakanlah ianya untuk beriman di dunia dan khusus untuk mereka diakhirat. Demikianlah kami jelaskan ayat2 bagi orang yang berilmu.” (32 : Al-A’Raf)

3. Tidak boleh disamakan dengan pengharaman patung kerana sebabnya adalah meniru Allah dalam mencipta ciptaan. Adapun pengawetan binatang adalah mengekalkan ciptaan Allah swt. Hadis Nabi saw

ومن أظلم ممن ذهب يخلق كخلقي

“ Siapakah yang lebih zalim dari orang yang mencipta seperti ciptaan ku.” (sahih Bukhari 7599)

4. Antara tujuan Allah mencipta binatang adalah untuk tujuan perhiasan. Firman Allah swt:

وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ والْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَزِينَةً وَيَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ{.
“Dan kuda, baghal2 dan keldai untuk kamu tungganginya dan juga untuk perhiasan dan Allah mencipta apa yang kamu tidak ketahui.” (8 : an-Nahl)

OLEH ITU PENDAPAT YANG KUAT IALAH HARUS MENGAWET BINATANG UNTUK TUJUAN PERHIASAN.
HUKUM BINATANG YANG DIAWET UNTUK PERHIASAN

Kebanyakan ulama mengharuskan mengawet binatang untuk tujuan pendidikan. Ulama berselisih pendapat terhadap hokum binatang yang diawet untuk perhiasan kepada dua pendapat:-

Pertama: Haram mengawet binatang untuk perhiasan. Dalilnya:-

1. Ia boleh membawa kepada pembuatan patung binatang tersebut yang mana sepakat ulama mengharamkan patung (yg bukan utk kanak2).
2. Dikhuatiri masyarakat menggantungya untuk tujuan mengelak bala.

Kedua: Harus mengawet binatang untuk perhiasan. Dalilnya:-

1. Asal kepada penggunaan sesuatu adalah harus. Firman Allah dlm surah al-Baqarah:

هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا{.

“Dialah Allah yang menjadikan semua yang ada diatas muka bumi untuk kegunaan kamu semua.”

2. Ianya disamakan dgn perhiasan yang Allah melarang kita untuk mengharamnya:

{ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ ٱللَّهِ ٱلَّتِيۤ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ ٱلرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ فِي ٱلْحَيَاةِ ٱلدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ ٱلآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ }

“Katakanlah siapa yang mengharamkan perhiasan Allah yang Allah keluarkan untuk hamba2nya dan rezeki2 yang baik. Katakanlah ianya untuk beriman di dunia dan khusus untuk mereka diakhirat. Demikianlah kami jelaskan ayat2 bagi orang yang berilmu.” (32 : Al-A’Raf)

3. Tidak boleh disamakan dengan pengharaman patung kerana sebabnya adalah meniru Allah dalam mencipta ciptaan. Adapun pengawetan binatang adalah mengekalkan ciptaan Allah swt. Hadis Nabi saw

ومن أظلم ممن ذهب يخلق كخلقي

“ Siapakah yang lebih zalim dari orang yang mencipta seperti ciptaan ku.” (sahih Bukhari 7599)

4. Antara tujuan Allah mencipta binatang adalah untuk tujuan perhiasan. Firman Allah swt:

وَالْخَيْلَ وَالْبِغَالَ والْحَمِيرَ لِتَرْكَبُوهَا وَزِينَةً وَيَخْلُقُ مَا لَا تَعْلَمُونَ{.
“Dan kuda, baghal2 dan keldai untuk kamu tungganginya dan juga untuk perhiasan dan Allah mencipta apa yang kamu tidak ketahui.” (8 : an-Nahl)

OLEH ITU PENDAPAT YANG KUAT IALAH HARUS MENGAWET BINATANG UNTUK TUJUAN PERHIASAN.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: